Focus keyword of focus keyphrase?
Een focus keyword is een woord waarmee je de webpagina optimaliseert voor Google en Bing. Dit kan echter ook een focus keyphrase (zoekterm of -zin) zijn.

Wat is een focus keyword?
Nadat het zoekwoordenonderzoek is uitgevoerd, bepaal je per pagina een focus keyword. Hiermee kun je vervolgens de betreffende pagina optimaliseren. Door je te focussen op één belangrijk zoekwoord, is het mogelijk om op dit keyword hoge posities in de gratis zoekresultaten van Google en Bing te behalen.
Optimaliseren met een focus zoekwoord
Stap 1: Plaats het focus keyword in de url
Bijvoorbeeld: Op deze website is er een pagina met het woord ‘linkbuilding’ als focus keyword. De url komt er dan als volgt uit te zien: esseo.nl/linkbuilding/.
Stap 2: Verwerk het focus keyword in de title tag
Hierdoor trek je de aandacht van mensen die via Google op dit zoekwoord zoeken. Een focus keyword in de titel geeft ook de relevantie van je pagina aan.
Stap 3: Voorzie de meta description van een focus keyword
Hiermee verleid je potentiële klanten om door te klikken naar de webpagina.
Stap 4: Verwerk het focus keyword in de headings
Hierdoor kunnen zoekmachines en gebruikers de pagina eenvoudig scannen. Dit maakt de content prettiger leesbaar. Bovendien is het in één oogopslag duidelijk waar de pagina over gaat. Het focus keyword moet je in ieder geval in de hoofdkop (h1) gebruiken, en daarnaast in één of meer subheadings. Maar let op: het overmatig gebruiken van een focus keyword werkt averechts.
Stap 5: Schrijf unieke content met het focus keyword daarin
Schrijf unieke en boeiende content. Verwerk het zoekwoord hierin en wissel dit af met semantische termen en synoniemen. Let op: Het gaat er in de eerste plaats om dat er content van goede kwaliteit op de website staat. Je schrijft immers voor de lezers dus overdrijf het gebruik van focus keywords niet.
Wat is een focus keyphrase?
In plaats van een hoofdzoekwoord kun je ook een focus keyphrase gebruiken. Hiermee kun je vervolgens de betreffende pagina optimaliseren. Door je te richten op een belangrijke zoekterm van meerdere woorden, probeer je zo hoog mogelijke posities in de zoekmachines van Google en Bing te behalen.
Optimaliseren met een focus keyphrase
Het optimaliseren voor focus keyphrases werkt hetzelfde als bij focus zoekwoorden. Als voorbeeld neem ik ‘Mokums Schoenmakertje’.
Stap 1: Verwerk de focus keyphrase in de url
Bijvoorbeeld: Voor het bedrijf ‘Mokums Schoenmakertje’ heb je een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd. Hieruit is naar voren gekomen dat er 1.600 keer per maand op de term ‘schoenmaker Amsterdam’ wordt gezocht.
Omdat je schoenen repareert in deze stad, is een zoekopdracht met dit volume erg interessant. Daarom maak je hier een pagina over. De url komt er dan als volgt uit te zien: https://mokumsschoenmakertje/schoenmaker-amsterdam.
Stap 2: Trek aandacht met een focus keyphrase in de title tag
In de title tag is de focus keyphrase en de bedrijfsnaam verwerkt.
Schoenmaker Amsterdam | Mokums Schoenmakertje
Stap 3: Laat de focus keyphrase in de meta description terugkomen
Hiermee verleid je de doelgroep om door te klikken naar de webpagina.
Stap 4: Verwerk de focus keyphrase in de h1 (hoofdkop)
Zorg ervoor dat de focus keyphrase in ieder geval in de h1 (hoofdkop) staat.
Stap 5: Verwerk de focus keyphrase in de content
Schrijf unieke en interessente content. Verwerk de zoekterm hierin en wissel dit af met ondersteunende zoekwoorden en synoniemen. Let op: overdrijf het gebruik van keywords niet. Dit kan averechts werken.

On page SEO met focus keywords
Heb je voor elke pagina het belangrijkste zoekwoord bepaald? Dan ben je er klaar voor om met dit focus keyword aan de slag te gaan.
Schrijf een aantrekkelijke title tag. Verwerk het focus keyword of de focus keyphrase hierin.
Met behulp van het focus keyword vertel je dat er interessante informatie op de pagina staat.
Verwerk het focus keyword in de hoofdkop (h1). Gebruik deze ook nog een keer in een subkop (h2).


OFF PAGE OPTIMALISATIE MET ZOEKWOORDEN
Focus keyphrase als ankertekst
Een focus keyword (of keyphrase) is dus een zoekwoord of term waarop je wilt ranken in zoekmachines. Dit krijg je voor elkaar door de pagina on page te optimaliseren. Maar off page optimalisatie mag ook niet ontbreken. Hierbij versterk je de autoriteit van jouw website op belangrijke zoekwoorden. Bijvoorbeeld door het focus keyword als ankertekst in een hyperlink te plaatsen.
Zie je door alle zoektermen het focus keyword niet meer? Schroom niet om contact met de zoekwoorden-specialist van Esseo op te nemen.