Home SEO SEO versus SEA
raket met wolkjes op achtergrond

Voordelen van SEO & SEA

Potentiële klanten die jouw product of dienst nodig hebben, zijn op zoek naar informatie. Dit doen zij door een online zoekopdracht in Google uit te voeren. Het is dus van belang om hier goed zichtbaar te zijn. Dit krijg je voor elkaar door SEO en/of SEA in te zetten.

Achtergrond met wolkjes

    SEO adviseurs

    Het verschil tussen SEO en SEA

    Misschien vraag je jezelf af: Wat is het verschil tussen SEO en SEA? En hoe zet je deze vormen in? Het antwoord is kort en bondig: met SEO optimaliseer je de website voor zoekmachines en bij SEA zet je online advertenties in. SEO staat dan ook voor zoekmachineoptimalisatie en SEA voor zoekmachineadverteren.

    De zoekresultaten van zowel Google als Bing bestaan uit 2 delen. Boven- en onderaan vind je het betaalde gedeelde (met tekstadvertenties). Daar tussenin vind je de organische vermeldingen. Een organisch zoekresultaat is gratis. Dat wil zeggen dat je wel tijd investeert maar niks aan de zoekmachine zelf betaalt.

    Starten met SEA of SEO?

    Weet je wat het verschil tussen SEO en SEA is? Dan kun je bepalen welke vorm van zoekmachinemarketing je wilt inzetten.

    Optimaliseren voor Google en Bing

    Met seo optimaliseer je de website voor zoekmachines. Denk bijvoorbeeld aan Google en Bing. Wanneer je website goed geoptimaliseerd is, kom je daar op relevante zoekwoorden of zoektermen hoog in de organische resultaten te staan. Het is dus van belang om de website te verbeteren, zowel on-page als off-page. Met on-page worden alle verbeteringen op de website zelf bedoeld. Met off-page alle handelingen die je buiten de website om verricht.

    Is een organische vermelding gratis?

    In tegenstelling tot betaalde tekstadvertenties (sea) is een vermelding in de organische zoekresultaten gratis. Om een hoge positie op de gewenste locatie, zoekwoorden en termen te behalen, moet je echter wel wat moeite doen. Zo moet de website zowel on-page als off-page verbeterd worden. Hierdoor kost een hoge organische ranking dus geen geld maar wel veel kostbare tijd.

    SEO vs SEA: waarmee boek ik het snelst resultaat?

    Met sea koop je een advertentie in de zoekmachine. Zo kom je onmiddelijk met een goede positie in de betaalde zoekresultaten van Google of Bing te staan. Dit merk je meteen aan het aantal bezoekers en de conversies op de website. Wil je direct resultaat? Zet dan sea in. Maar bedenk wel dat je de goede posities alleen maar behoudt, zolang je voor de advertenties in het zoeknetwerk blijft betalen.

    Online succes voor de lange termijn

    Waar je website met sea direct topposities behaalt, is dit met seo niet het geval. Vooral met veel online concurrentie, is het eerst nodig om diverse handelingen op de website uit te voeren. Hiernaast is het nodig om de online autoriteit te versterken. Zit de website qua techniek, content en autoriteit goed in elkaar? Dan behaal je op de lange termijn topposities op relevante zoekwoorden.
     

    SEO Specialist

    Adverteren in zoekmachines

    De afkorting sea staat voor zoekmachineadverteren. Hiermee adverteer je dus in zoekmachines. De meest geraadpleegde zoekmachine is Google. Vandaar dat de meest mensen Google Ads (voorheen Google Adwords) inzetten. Hier kun je adverteren in zowel het Google Search als het Google Display netwerk.

    Google Display Netwerk: Met behulp van dit netwerk kun je mensen over de hele wereld bereiken. Via miljoenen websites, apps, en video’s. Maar ook via Gmail en YouTube, twee platformen die eigendom van Google zijn.
    Google Search Netwerk: Dit netwerk is zoekgerelateerd. Het draait hier dus (net als bij seo) om zoekopdrachten die in de zoekmachine van Google plaatsvinden. Zoekt iemand op één van de woorden waarop je adverteert? Dan wordt de advertentie boven of onderaan de gratis zoekresultaten weergegeven.

    Google Adwords versus SEO

    SEO pas je dus toe om een hoge ranking in de gratis zoekresultaten van Google te verkrijgen. Met een advertentie in het Google Ads Search Netwerk (SEA) zorg je ervoor dat deze bij de betaalde zoekresultaten komt te staan.

    SEO en SEA combineren

    Het kan verstandig zijn om seo en sea te combineren. Terwijl je met seo bouwt aan online succes op de lange termijn, haal je met een sea-campagne alvast de potentiële klanten op je website binnen. Met als doel dat zij hier converteren.

    SEO Specialist